Puls48
Israels krig mod Gaza
High Court i London begynder nu fire dages høringer i en sag, anlagt af den palæstinensiske menneskerettighedsorganisation Al-Haq. Organisationen forsøger at få stoppet den britiske regerings eksport af kampflydele til Israel midt under krigen mod Gaza. Sagen bakkes op af blandt andre Amnesty International, Oxfam og andre menneskerettighedsgrupper.
Israel har anvendt Lockheed Martin F-35 kampfly med ødelæggende konsekvenser i både Gaza og på den besatte Vestbred. Lederen af Amnesty UK udtaler, at Storbritannien har undladt at leve op til sin juridiske forpligtelse til at “forhindre folkedrab” ved at tillade eksporten af vigtige komponenter til Israel, ifølge Al Jazeera.
Ifølge Oxfam produceres flere dele til F-35-flyet i Storbritannien – herunder brændstofpåfyldningsarmen, lasermålingssystemet, dækkene, bagkroppen, fremdriftssystemet og katapultsædet. Jurister, der støtter Al-Haqs sag, argumenterer for, at flyene “ikke ville kunne forblive operationelle uden en løbende levering af britiskproducerede dele.”
Den britiske regering har tidligere suspenderet omkring 30 eksportlicenser efter at have vurderet Israels overholdelse af international humanitær lovgivning, men denne delvise blokade omfatter ikke dele til F-35 kampflyene.
En talsmand for den britiske regering udtaler til AFP, at det “i øjeblikket ikke er muligt at suspendere eksportlicenser for F-35-komponenter til Israel, uden at det ville skade hele det globale F-35-program, på grund af dets strategiske rolle i NATO og de bredere konsekvenser for international fred og sikkerhed.”
Puls48
Israels krig mod Gaza
High Court i London begynder nu fire dages høringer i en sag, anlagt af den palæstinensiske menneskerettighedsorganisation Al-Haq. Organisationen forsøger at få stoppet den britiske regerings eksport af kampflydele til Israel midt under krigen mod Gaza. Sagen bakkes op af blandt andre Amnesty International, Oxfam og andre menneskerettighedsgrupper.
Israel har anvendt Lockheed Martin F-35 kampfly med ødelæggende konsekvenser i både Gaza og på den besatte Vestbred. Lederen af Amnesty UK udtaler, at Storbritannien har undladt at leve op til sin juridiske forpligtelse til at “forhindre folkedrab” ved at tillade eksporten af vigtige komponenter til Israel, ifølge Al Jazeera.
Ifølge Oxfam produceres flere dele til F-35-flyet i Storbritannien – herunder brændstofpåfyldningsarmen, lasermålingssystemet, dækkene, bagkroppen, fremdriftssystemet og katapultsædet. Jurister, der støtter Al-Haqs sag, argumenterer for, at flyene “ikke ville kunne forblive operationelle uden en løbende levering af britiskproducerede dele.”
Den britiske regering har tidligere suspenderet omkring 30 eksportlicenser efter at have vurderet Israels overholdelse af international humanitær lovgivning, men denne delvise blokade omfatter ikke dele til F-35 kampflyene.
En talsmand for den britiske regering udtaler til AFP, at det “i øjeblikket ikke er muligt at suspendere eksportlicenser for F-35-komponenter til Israel, uden at det ville skade hele det globale F-35-program, på grund af dets strategiske rolle i NATO og de bredere konsekvenser for international fred og sikkerhed.”
Vi samarbejder med et stort netværk af journalister, der sikrer nøjagtig og aktuel dækning fra de mest essentielle steder og begivenheder. Vores ambition er at dække de historier, der fortjener opmærksomhed, og præsentere faktuel nuanceret indsigt.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev for at få opdaterede oplysninger, nyheder og gratis indblik.
© 2025 - puls48.dk
Vi samarbejder med et stort netværk af journalister, der sikrer nøjagtig og aktuel dækning fra de mest essentielle steder og begivenheder. Vores ambition er at dække de historier, der fortjener opmærksomhed, og præsentere faktuel nuanceret indsigt.
Vær med til at skabe en mere nuanceret og retfærdig fortælling om Palæstina.